Якою бути мережі шкіл?

Микола ЄРЕМЕНКО,

голова постійної комісії з питань охорони здоров'я, освіти, культури, сім'ї, молоді та спорту

   

Минулої п’ятниці в приміщенні Чернігівського РЦКД відбулася інформаційно-роз’яснювальна зустріч «Актуальні проблеми функціонування та розвитку освітніх закладів Чернігівського району».

На зустрічі були присутні керівники шкіл, представники громад, виконуючі обов’язки старост, представники влади та органів місцевого самоврядування, батьки, представники шкільних колективів, депутати районної та селищної рад.У заході взяли участь голова селищної ради Віталій Манич та заступник голови районної ради Владислав Лебедь.

Районна державна адміністрація в особі Віктора Дудукалова голови РДА та його заступника Наталії Степаненко, начальник відділу освіти Віта Отрода проаналізували стан освітніх закладів району.

Так, на 01.07.2017 року в 11 загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів та 3 школах І-ІІ ступенів навчається 1592 учні. У цих навчальних закладах працює 279 педагогів та 167 техпрацівників.

З кожним роком зменшується контингент учнів, наповнюваність класів. У зв’язку з цим різко дорожчає вартість «учнівського місця», бо державна освітня субвенція виділяється на кількість учнів, а не на класи чи школи. Як наслідок, залишається низьким рівень матеріально-технічного забезпечення навчально-виховного процесу і, як похідне, – не завжди висока якість знань, умінь та навичок учнів. Адже коштів вистачає лише на зарплатню й енергоносії. А чи раціонально опалювати пусті класні кімнати?

Які ж є шляхи вирішення цієї застарілої вже проблеми? На думку влади, їх два: або ми всі разом знаходимо фінансові резерви, або проводимо оптимізацію шкільної мережі. Рік тому таке питання вже було нагальним, тоді підтягнули резерви, допомогли батьки й базові господарства.

Якою бачить виконавча влада мережу шкіл району наступного навчального року?

До створеного минулого навчального року опорного навчального закладу Чернігівська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Темника на останній сесії районної ради додали ще два такі опорні навчальні заклади: Новополтавська ЗОШ І-ІІІ ст. та Богданівська ЗОШ І-ІІІ ст.

Чернігівська ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Темника матиме філії: Стульневський НВК І ст. та Чернігівська ЗОШ І ст.

Новополтавська ЗОШ І-ІІІ ст. матиме філії: Новомихайлівський НВК І ст. та Новоказанкуватську ЗОШ І ст.

Богданівська ЗОШ І-ІІІ ст. матиме філії: Владівська ЗОШ І-ІІ ст., Ільїнський НВК І-ІІ ст., Хмельницький НВК І ст., Довгинський НВК І ст.

Поза опорним закладом будуть функціонувати Чернігівська спеціалізована школа І-ІІІ ст. «Надія», Верхньотокмацька ЗОШ І-ІІІ ст., Просторівська ЗОШ І-ІІІ ст., Обіточненська ЗОШ І-ІІ ст.

Якою буде економія коштів? Чи зможуть забезпечити підвіз учнів до опорних навчальних закладів по розбитих дорогах та за недостатньої кількості шкільних автобусів? Відповідно, чи будуть дотримані всі санітарно-гігієнічні вимоги для організації навчально-виховного процесу в нових умовах? Куди підуть учителі? Що буде з приміщеннями шкіл, у які було вкладено значні кошти бюджету, спонсорів і батьків?

Ці та багато інших запитань до влади звучали у виступах директорів шкіл Тетяни Полулях, Любові Ставицької, Лариси Куц, виконуючих обов’язки старост Анатолія Ковтуна, Тетяни Скрипки, Василя Алмакаєва, представників батьківських комітетів із Низян, Новомихайлівки, Ільїного, депутатів Тетяни Чорней, Олександра Клочка, Василя Кальченка та інших.

Більшість виступів зводилася до захисту статусу своїх шкіл, і практично не було пропозицій щодо вирішення питання. Деякі виступи були емоційними, і людей можна зрозуміти. Мабуть, громади погодилися з пониженням ступеня Владівської та Довгинської шкіл, бо ніхто від цих громад не виступав.

Звичайно ж, це було перше обговорення змін у мережі шкіл району. Зрозуміло, що зміни необхідні. Щоб мати якісну освіту, потрібно мати нормальну матеріальну базу й кваліфіковані кадри. Практика підвозу учнів до центральних шкіл діє в багатьох країнах. Є також і країни, де в класах навчається невелика кількість учнів. Але це багаті країни. Чи зможемо зробити так ми побачимо.

Дуже «некоректним» у цій ситуації є те, що в пошуках коштів ми побачили саме школи, а не відділ освіти з його службами, де, не дивлячись на зменшення кількості шкіл і контингенту, штат залишається сталим. Чому в школах І-ІІ ступенів директор один управляє школою, а в багатьох школах І-ІІІ ступенів, де контингент усього на 20-30 учнів більше, директор має 2-4 заступників. Велике розчарування й невдоволення в суспільстві викликає й те, що після утворення громади в районі чиновників стало ще більше. Адже практично залишилися такими ж штати сільрад, районної ради, райдержадміністрації, набирається розширений штат об’єднаної територіальної громади.

Реформи в освіті назріли. Як зберегти мережу й контингент шкіл району з найменшими втратами, вирішуємо всі разом, а громади зі своїми обранцями.

Чекаємо на ваші пропозиції. Остаточне рішення прийме районна рада. 

Votes: 0
Яндекс.Метрика